Drie dagen terug uit El Salvador, met volgend weekend één van de hoofddoelen van dit jaar, de NK 10km op de weg in Utrecht. Vandaag dus maar eens testen hoe het er voor staat. Een sterke 5 km in Amersfoort stond er op het programma. Ik had een paar redenen om deze wedstrijd te kiezen. Zoals gezegd, een test voor volgende week; wat is er mogelijk? Verder was dit een officieel gecertificeerde wedstrijd, zodat je een eventueel persoonlijk record met recht mag claimen. Verder een sterk bezet deelnemersveld. Om de prijzen zou ik niet mee kunnen doen, maar je hebt wat meer mensen om je heen om je op te stuwen naar een betere tijd.
Ik dacht dat het wel goed stond met de vorm. Meer dan 500 man stonden er vandaag aan de start van de 5km, met een startgebied dat als een trechter was ingericht. Ik stond dan ook al vrij vroeg voor mijn doen bij de start, want het was belangrijk om vooraan te starten om geen tijd te verspelen met langzame lopers voor me. Een mooie plek op de 2e rij, niets aan de hand. TOT!!! Totale paniek! M’n horloge had het begeven! En dan merk je pas hoeveel informatie je van dat verrekte ding krijgt. Je kunt niet even kijken hoe ver je bent, of hoe ver het nog is. Ook kon ik dus niet zien hoe snel ik liep. In trainingen kan ik het redelijk inschatten, maar bij wedstrijden (adrenaline?) loop je vaak iets te hard in het begin. Het horloge helpt je om het juiste tempo te lopen.
Maar goed, het was niet anders, hij had het begeven.
De start. Er liepen weer wat kinderen en jongens in voetbalshirts voor me (zo’n voetbalshirt is garantie voor een loper die te hard van start gaat). Verder hoorde ik een man in een oranje shirt naast me zeggen dat hij weg wilde gaan op 3:30-3:40 per km. Mijn pr stond op 3:42 gemiddeld, die zou iets te snel voor me zijn dus. Ik startte rond de 15e positie. Vooraf had ik op plek 10 gemikt. De eerste kilometer haalde ik er een paar in. Maar geen idee hoe hard ik liep. Nu kan ik redelijk op gevoel lopen, maar je voelt je echt gehandicapt als je eenmaal zo’n horloge gewent bent. De man in het oranje shirt liep na 1 km zo’n 10 seconden voor me. Hmm… kan. In de tweede kilometer werd ik ingehaald door twee lopers, waarvan ik er één na 500 meter weer kon terugpakken. Op de helft was er een irritant keerpunt. Een bocht van 180 graden. Kost je toch even wat tijd. Door dat keerpunt kon ik wel de lopers tellen die nog voor me liepen. Ik liep precies in 10e positie.
De man in het oranje shirt liep niet echt bij me weg. Maar wat betekende dat, liep hij langzamer dan verwacht, of liep ik snel? Nog anderhalve kilometer te gaan. Ik had het gevoel dat het wel goed ging, ik kon het tempo er aardig inhouden. Ik verslapte niet. Ook de wetenschap dat het een gecertificeerde wedstrijd was, en zeker voor dit jaar m’n laatste 5km, motiveerden me optimaal. Knallen nu!! De laatste kilometer ging in. De andere loper die me inhaalde in de 2e kilometer had ik nog steeds in zicht. Ineens, op zo’n 800 meter voor de finish ging zijn tempo behoorlijk omlaag. Geen idee waarom. Ik haalde hem in. De man in oranje liep zo’n 20 seconden voor me zag ik op een lang stuk. Dat zou een heel goed teken kunnen zijn. Er was veel publiek op de been, en de laatste honderden meters deden pijn, maar ik had het gevoel dat het goed ging. De laatste draai naar de finish, de speaker kondigde mijn komst aan. Met een meter of 10 te gaan keek ik naar de klok… 18:08!!!! Dat was heeel erg snel. Ik kwam over de finish en kreeg direct mijn eindtijd van de speaker te horen. 18:12, een dik en dik persoonlijk record! Heerlijk en totaal kapot over de finish. Erg diep gegaan, maar who cares! Zeer tevreden met deze tijd die ik misschien nooit meer ga verbeteren. 9e plek in totaal, prima.
De vorm lijkt goed. Hopen dat ik de komende week goed doorkom, en de weersomstandigheden volgende week meewerken. Dan staat de Singelloop in Utrecht op het programma, en daar hoop ik op een nieuw pr, op de 10km.
-
Recent Posts
Recent Comments
- Zaagmans on October 20th 2019, Amsterdam Marathon
- Harry Nak on October 15th, Falke Rothaarsteig-Marathon, Fleckenberg, Germany
- Anonymous on June 2nd 2019 – Trilhos de Malaposta, Pegões, Portugal (20km)
- wessel on June 22nd 2019, Mar-athon, Sneek
- Rutger on June 22nd 2019, Mar-athon, Sneek
Archives
- December 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- February 2019
- January 2019
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- January 2017
- December 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- May 2016
- April 2016
- March 2016
- February 2016
- January 2016
- December 2015
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- February 2015
- January 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- December 2012
- November 2012
- August 2012
- June 2012
- May 2012
June 2026 M T W T F S S 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Categories
Meta
